De Klassieke Valkuilen Op Social Media Als Kmo'er
Je bent er met veel enthousiasme aan begonnen en ze staat er, de Facebook- of Instagram-pagina voor je bedrijf! Het lukt om te posten dat je bezig bent met een leuk project of dat je met het team op stap bent geweest voor een toffe teambuildingactiviteit.
Maar ondertussen ben je vooral bezig het maken van offertes, het sturen van projecten en wat je het liefste doet: je klanten blij maken. Dus je socialmediapagina verdwijnt stilletjes naar de achtergrond en verzamelt digitaal stof. Hoe komt dat toch, dat het verleidelijk is om in die valkuil te lopen?
1. Het plan ontbreekt
Vaak ga je aan de slag met social media voor je bedrijf na het horen van een spreker, je hebt een artikel gelezen, je bent overtuigd door je netwerk of je vond het gewoon tijd om aan de slag te gaan (misschien na het lezen van onze vorige blogpost).
Maar je bent eraan begonnen zonder een duidelijk plan te maken voor jezelf of voor de inhoud van je pagina. Want hoe makkelijk het er ook uitziet, het vraagt wel degelijk een goede voorbereiding. Heb je op voorhand bepaald hoe vaak je wil posten? 3 keer per week lijkt makkelijk, maar vraagt 156 posts per jaar. En heb je nagedacht over welke commerciële boodschap je wil brengen op het juiste moment?
Tip: werk met een contentplan, dat is een jaarkalender waarop je volgende punten gaat aanduiden:
- welke boodschap wil je brengen?
- welk beeld voeg je daaraan toe?
- wat is het doel van deze post?
2. Variëren is lastiger dan je dacht
Oogt je pagina nogal statisch, omdat je telkens ongeveer dezelfde content deelt? Een sterke socialmediapagina is opgebouwd uit gevarieerde inhoud zoals video's, mooie foto's, leuke teksten, getuigenissen of een speciale visual.
Denk daarom bij het opstellen van je contentplan niet alleen na over welke boodschap je wil brengen, maar ook over hoe je dat visueel kan ondersteunen.
3. Klanten zien je posts te weinig
Eerlijk is eerlijk, het organische bereik op Facebook & Instagram is geen makkie. Door het algoritme achter de timelines verschijnt je paginapost vaak niet bij de gewenste personen. Om dat wiskundige recept een handje te helpen, kan je aan de slag met deze inzichten:
- Wanneer is je doelgroep online?
Dat kan je nakijken op je bedrijfspagina van Facebook via de topnavigatie 'Statistieken' en daarna via het linkermenu bij 'Berichten'. Op de grafiek zie je duidelijk wanneer de volgers van je pagina online zijn en wanneer een bericht posten ideaal zou zijn. Heb je een doelgroep van mama's? Dan zijn ze vermoedelijk actiever als de kinderen in bed liggen. Of richt jij je meer op CEO's? Dan is de kans groter dat je vroeger 's ochtends een post moet doen.
- Wat is de interesse van je doelgroep?
Ga niet alleen posten, kijk ook welke posts het goed doen. Merk je dat je doelgroep meer reageert en liket als je praktische tips geeft of bij kortingsacties, speel daar dan handig op in door dat type posts meer aandacht te geven in je contentplan. Check ook dat onderdeel via Facebook Statistieken en klik door naar 'Berichten'.
- Werk je voldoende met bewegend beeld?
Het algoritme op alle socialmediaplatformen wijzigt regelmatig en heeft zo een voorkeur voor bepaalde content. Zo worden video's vaak meer getoond, omdat gebruikers er langer blijven naar kijken en dat ook goed is voor het platform zelf. Heb je dus een mooie video van je bedrijf? Speel die uit! En heb je die niet, dan kan je ook hulp inschakelen!
4. Tijdsgebrek
En waar loop je het meeste tegenaan als ondernemer? Ongetwijfeld tijdsgebrek. Ambitieuze communicatie- en marketingplannen realiseren is dan ook een fulltime job.
Wil je het toch slim aanpakken, dan plan je je posts op voorhand in. Voorzie een paar uur en zet de posts voor de komende week of maand alvast klaar. Heb je veel inspiratie? Benut dat moment en creëer alvast wat creatieve posts, zo vermijd je een wekelijks stressmoment dat je een post moet doen, maar je niet weet wat of hoe te vertellen.
En heb je grootste plannen, maar schakel je daar liever hulp voor in? Dan helpen we je bij KMOdynamoo graag! Dankzij het vertrouwen van heel wat kmo'ers, hebben wij de expertise opgebouwd om van elk kanaal een succes te maken. Zo maakten we voor deze accountant een verfrissende pagina die de nodige dosis rock-'n-roll bevat en het stof van de naam 'boekhouder' blaast.
Gebeten om meer te weten?